VO2-max test på flyvestationen

Power Perfection har været forbi flyvestationen i Værløse med vores praktikant Philip Due for at teste iltoptagelsesudstyr. Den maksimale iltoptagelse (VO2max) er interessant at kende, da den sætter den øvre grænse for den aerobe energiomsætning og udgør den måske vigtigste fysiologiske faktor for at blive en god landevejscykelrytter. Viden omkring en rytteres VO2max kan altså bruges til at målrette træningen fremadrettet og evaluere effekten af den seneste træningsperiode.


Vi kørte hver en VO2max-test i form af en ”trappetest” eller på engelsk en ”incremental test” for at bestemme vores maksimale iltoptagelse. Testen startede ved 150watt, hvorefter vi øgede intensiteten med 25watt hvert minut, indtil vi ikke længere kunne opretholde intensiteten. Testen blev udført med et mobilt VO2max-udstyr fra VO2Master. Det smarte ved det udstyr er, at det er bærbart, så testen kan udføres på egne cykler og i det fri på landevejen. Testen afspejler derfor specifikt vores performance på landevejen i modsætning til en almindelig VO2max-test udført i et laboratorium.


Magnus Bak Klaris i gang med VO2max-testen



Ved cykling med stigende intensitet vil iltoptagelsen stige, indtil VO2max/VO2peak nås, hvorefter iltoptagelseskurven ofte “knækker” og bliver flad kort før udmattelse. At kurven knækker er et udtryk for, at kroppens aerobe system ikke er i stand til at producere tilstrækkeligt ATP til at opretholde den stigende arbejdsintensitet. Derfor bidrager kroppens anaerobe glykolytiske system væsentligt til ATP-produktionen i slutningen af VO2max-testen.

VO2max defineres som kroppens maksimale iltoptagelseshastighed, altså hvor meget ilt kroppens væv kan optage pr. tidsenhed.





















En typisk iltoptagelseskurve under en trappetest med stigende intensitet

Efter testen analyserede vi data for at bestemme VO2max. Vi kiggede på forholdet mellem VO2max, belastningen i watt og pulsfrekvensen (slag pr. minut). Disse data bruges til at udarbejde individuelle træningszoner og til at målrette træningen efter de fysiologiske parametre, man ønsker at forbedre i den kommende træningsperiode.


Udstyret er særligt relevant at bruge til tilrettelæggelse af intensiteten for VO2max-intervaller. Her har flere studier vist, at træningstid med en intensitet over 90% af VO2max er afgørende for at forbedre den maksimale iltoptagelse. Med udgangspunkt i testen kan vi se, hvor mange watt vi skal træde for, at intensiteten er over 90% af VO2max og derfra tilrettelægge vores intervaller. Udstyret kan også bruges til at vurdere, hvilke intervaller der er mest effektive til at akkumulere mest tid over 90% af VO2max og hvor mange intervaller en rytter kan udføre, før vedkommende ikke længere kan opretholde 90% af VO2max.


Min personlige vurdering af VO2max-udstyret var rigtig positivt, og jeg synes, det var spændende at prøve at teste med udstyret udendørs. Det kunne være interessant at undersøge iltoptagelseskurven ved forskellige typer af intervaller fx. korte 40/20-intervaller vs. længere 3-4-minutters intervaller. Alt i alt vurderer Power Perfection, at VO2max Master har fået en plads højt på vores ønskeliste.


Recent Posts
Archive

KONTAKT

+45 51789651

  • White Facebook Icon

Find os på Facebook

0

MY CART